Brugklas theoretische leerweg/havo
Op het Corlaer College zijn er dakpankassen binnen alle onderwijsrichtingen. In een dakpanklas zitten leerlingen van twee verschillende onderwijsrichtingen samen in één klas waar ze op hun eigen niveau kunnen leren. Hierdoor hebben leerlingen een extra jaar om te ontdekken welke onderwijsrichting het beste bij hen past en waar ze zich het meest thuis voelen.
Binnen de afdeling theoretische leerweg hebben we de dakpanklas theoretische leerweg/havo. Aan het einde van het schooljaar wordt op basis van de behaalde cijfers en de voortgang van het leerproces besloten of de leerling wordt geplaatst in de theoretische leerweg of havo. Leerlingen volgen lessen in zowel het havo/atheneum-gebouw als het vmbo-gebouw, zodat ze zich in beide gebouwen thuis voelen en goed kunnen wennen aan de verschillende omgevingen.
Een eigen plek
De theoretische leerweg is een aparte afdeling binnen het vmbo. Deze afdeling heeft een eigen leerplein voor de onderbouw, een centrale en overzichtelijke plek waar de leerlingen uit leerjaar 1 veel tijd doorbrengen.
Vak Doen
In de onderbouw van de theoretische leerweg krijgen leerlingen één dag per week het vak Doen. Binnen dit vak houden leerlingen zich bezig met praktijkvakken, zoals handvaardigheid, techniek, koken, muziek en tekenen. Ze leren niet alleen praktische vaardigheden, maar ook hoe je goed kunt plannen (studievaardigheden) en ze ontdekken welke kwaliteiten en talenten ze hebben (loopbaanoriëntatie). Door middel van een roulatieschema krijgen leerlingen gedurende het schooljaar verschillende vakken aangeboden. Zo ontdekken ze wat ze leuk vinden en wat bij hen past!
Thematisch onderwijs
Op het Corlaer College leren leerlingen niet alleen uit leer- en werkboeken, maar we vinden het ook belangrijk dat ze vaardigheden ontwikkelen zoals samenwerken, plannen en organiseren. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor hun verdere loopbaan. We helpen onze leerlingen om te leren leren en bereiden hen voor op het vervolgonderwijs, toekomstige studiekeuze en beroep.
Thematisch onderwijs wordt zowel op het leerplein als in het klaslokaal gegeven. Verschillende vakken zijn thematisch aan elkaar gekoppeld in de vakken ‘Mens & Maatschappij’ en ‘Mens & Natuur’. Hierdoor kunnen we vakken in een realistische context plaatsen en verbanden leggen tussen de lesinhoud. Binnen deze lessen ligt de focus op samenwerking, keuzevrijheid en eigenaarschap voor de leerling. Daarnaast volgen de leerlingen reguliere lessen zoals Nederlands, Engels en wiskunde.