Erasmus+

Internationale ervaring vergroot écht je wereld

De Europese Unie ondersteunt met Erasmus+ de educatieve, professionele en persoonlijke ontwikkeling van deelnemers in de sectoren onderwijs, training, jeugd en sport, in Europa en daarbuiten. Het programma biedt mensen van alle leeftijden de mogelijkheid om kennis en ervaring op te doen in binnen- en buitenland.  

Erasmus+

Door met Erasmus+ in het buitenland te studeren, te werken of deel te nemen aan internationale projecten, verbeteren professionals, studenten, jongeren en jongerenwerkers hun communicatieve en interculturele vaardigheden. Zij doen onmisbare soft skills en talenkennis op. Deelnemers aan het programma Erasmus+ worden bovendien uitgedaagd om competenties te ontwikkelen die belangrijk zijn om actief deel te nemen aan de maatschappij.

Het programma Erasmus+ biedt allerlei mogelijkheden voor leerlingen en onderwijsprofessionals om met Europese scholen in contact te komen, om kennis en ideeën uit te wisselen, en met internationale organisaties en beleidsmakers samen te werken.

Het programma helpt daarnaast de kwaliteit van onderwijs en training en van het jeugd- en jongerenwerk te verbeteren, door middel van internationale samenwerkingsprojecten. Erasmus+ levert zo een bijdrage aan economische groei, werkgelegenheid, gelijke kansen en inclusie in Europa.

Draag bij aan de wereld

Op het Corlaer College proberen we leerlingen bewust te laten worden van hun invloed op de wereld. Het is belangrijk dat ze zich bewust worden van de bijdrage die zij kunnen leveren en dat ze zich realiseren dat ze van betekenis zijn. 

School is naast een leergemeenschap ook een introductie op de samenleving. We onderzoeken met elkaar waar we staan in maatschappelijke thema’s als vrede & mensenrechten, de multiculturele samenleving of duurzaamheid. Op deze manier krijgen leerlingen de kans om te ontdekken wat hen raakt, wat bij hen past en waarvoor ze zich in willen zetten. 

We proberen ze een rugzak vol aan ervaringen mee te geven, waarbij ze zich bewust zijn van hun talenten zodat ze de wijde wereld in kunnen trekken. 

Op het Corlaer College staan de drie basisbehoeften van de leerling centraal: relatie, competentie en autonomie. Elke leerling heeft de behoefte om gewaardeerd en gerespecteerd te worden. Leerlingen willen laten zien dat ze de taken die ze moeten doen aankunnen (competentie). Leerlingen willen ook graag zelf invloed uitoefenen op wat er gebeurt (autonomie). In Erasmus+ projecten kunnen we via deze basisprincipes aan de slag om meer en meer wereldburger te worden en ze de bijbehorende ervaringen te geven. Tijdens de projecten zijn de leerlingen actief betrokken bij de inhoud en vormgeving, ze leren samenwerken met leerlingen uit andere klassen en andere landen en ze ervaren dat ze meer weten en kunnen dan ze in eerste instantie denken. 

“In het buitenland kom je letterlijk los van je vertrouwde ‘bubbel’ en je eigen cultuur. Je leert wat het is om je in een internationale, interculturele context te bewegen.”

Op uitwisseling naar Budrio, Italie

Onze Erasmus+ projecten

Project Coming to terms with the 20th century

Het Corlaer College coördineert het Erasmus+ project Coming to terms with the 20th Century. Een project dat tot doel heeft het Europees erfgoed te waarderen, de internationalisering te bevorderen en de studenten in staat te stellen veel te leren. Het is een interdisciplinair project omdat de studenten de 20e eeuw vanuit vier perspectieven benaderen: literatuur, kunst, geschiedenis en technologie.

Het hele project wordt in het Engels uitgevoerd en heeft tot doel de leerlingen aan te moedigen een oordeel te vormen over wat zij bewonderenswaardig of verwerpelijk vinden aan de 20e eeuw. Een project dat de medewerking vereist van leerlingen, leerkrachten, directie, ouders en instellingen zoals diverse musea, enz.

Tijdens het project ‘Coming to terms with the 20th century’ hebben 16 leerlingen in de leeftijd van 16 tot 18 jaar deelgenomen aan een uitwisseling met leerlingen uit Spanje en Italië. Ze verbleven bij gastgezinnen in de betreffende landen.

Bij het project zijn drie scholen betrokken:

  • Corlaer College, Nijkerk, Nederland
  • I.I.S. Giordano Bruno, Budrio/Medicina, Italië
  • E.S. Conde de Orgaz, Madrid, Spanje

In het project zitten drie mobiliteiten, één in elk deelnemend land:

I.E.S. Conde de Orgaz,
Madrid, Spanje
Van 3 tot 8 april 2022

I.I.S. Giordano Bruno
Medicina, Italië
Van 20 tot 25 mei 2022

Corlaer College
Nijkerk, Nederland
Van 26 tot 31 augustus 2022

Tijdens het project hebben leerlingen verschillende musea bezocht, presentaties gehouden, kennis gemaakt met het eten van het land waar ze te gast waren, stadswandelingen gemaakt en nog veel meer.

Daarnaast hebben ze tijdens de terugkomweek Nederland en Nijkerk op de kaart gezet door hun kennis en leven met hun buitenlandse partners te delen. De leerlingen hebben een grote bijdrage moeten leveren aan de organisatie van de terugkomweek.

Succesvolle uitwisseling met Italiaanse en Spaanse scholieren

Het Corlaer College heeft een leerzame en geslaagde uitwisselingsweek achter de rug met scholen uit Spanje en Italië. In het kader van Erasmus+-programma verbleven zestien leerlingen uit deze twee Zuid-Europese landen de afgelopen week bij Corlaer-leerlingen om te leren over de Nederlandse kunst, cultuur en technologie uit de 20ste eeuw.

Afgelopen voorjaar waren twee groepen van acht Corlaer-bovenbouwleerlingen naar hun leeftijdsgenoten in Spanje en Italië afgereisd. Eind augustus kwamen de scholieren van Istituto Di Istruzione Superiore Giordano Bruno (Budrio, Italië) en Instituto Conde De Orgaz (Madrid, Spanje) naar Nijkerk. Het doel van de uitwisseling is dat de leerlingen van elkaar leren wat kenmerkend is voor de cultuur van het land en met name welke ontwikkeling er is doorgemaakt in de 20ste eeuw. Om dit te bevorderen was het de bedoeling dat leerlingen zoveel mogelijk samen met hun uitwisselingspartners omgingen om elkaar echt mee te nemen in het dagelijks leven van de ander. Dat betekent niet alleen mee naar school en het bezoeken van het Anne Frank-museum en het Rijksmuseum, maar ook mee naar de sportclub, de markt en een week lang in huis bij je gastgezin.

Jonas Jobse (atheneum 6) vertelt over de week met zijn Italiaanse huisgenoot: ,,We zijn bijvoorbeeld met een groepje met onze partners naar een wedstrijd van Sparta Nijkerk geweest en hebben we ook in het weekend verder nog verschillende plekken in Nederland opgezocht. We hadden zelf vrij veel vrije tijd buiten het programma dat we van school kregen en dus was het ook aan iedereen zelf de taak om te kiezen wat we wilden doen. Zo trokken veel van ons in kleinere groepjes op met mensen die bijvoorbeeld hetzelfde idee hadden voor wat ze wilden doen.’’

,,Eigenlijk had iedereen die meedeed aan de uitwisseling gelijk een klik met hun partner en mede daardoor hebben we een erg gezellige tijd gehad’’, vervolgt Jonas. ,,We hebben ook veel geleerd. Bijvoorbeeld in het Escher-museum over de kunst die hij maakte, die typerend is voor Nederland en voor de ontwikkelingen van de kunst in de 20e eeuw. Ook hebben we ‘This Is Holland’ bezocht. Hier hebben we meer geleerd over de recente geschiedenis van Nederland en over hoe het landschap van Nederland eruitziet.’’

,,Zo zijn we dus veel te weten gekomen over Nederland terwijl onze partners tegelijkertijd veel leerden maar ook op een leuke manier kennis wisten te maken met onze cultuur en geschiedenis. Veel van onze partners hebben ook nu al besloten dat ze later nog eens naar Nederland zullen komen voor een meer toeristisch uitstapje.”

Al met al hebben we er met z’n allen een erg leuke tijd van gemaakt en ondertussen ook nog wat weten te leren! Het afscheid was wel een emotioneel moment en daar waren wel een paar traantjes gevallen.

Voor Bastian Brinksma was de uitwisseling ook een groot succes. ,,Ik ben in mei naar Italië geweest en het was een onvergetelijke ervaring. We zijn er in totaal zes dagen geweest. Het programma zat vol met activiteiten. Zo zijn wij twee dagen naar Bologna gegaan, één dag naar Milaan en hebben we de school in Budrio bezocht. Het was niet alleen leuk maar ook leerzaam. Het doel van deze uitwisseling was namelijk dat wij er ook wat van zouden opsteken.”

De terugkomweek eind augustus in Nederland was ook succesvol, aldus Bastian: ,,Ik wilde de Italianen natuurlijke met open armen ontvangen. We hebben veel voorbereidingen moeten doen om er een leuke en leerzame week van te maken. Wij waren natuurlijk al eerst in Italië geweest dus we wisten al een beetje wat we wel en niet moesten doen. Ook hier hebben we ons best gedaan om het thema 20e eeuw in ons programma te verwerken. Wij zijn naar Amsterdam en Den Haag geweest en hebben daarvoor hebben ook presentaties gemaakt van bijzondere gebouwen en plekken. Ik heb het idee dat onze uitwisselingsstudenten het erg leuk hebben gehad in ons land en daar ben ik ook blij mee. Ik kon het wel goed vinden met mijn maatje en ik heb hem ook meegenomen in mijn dagelijks leven, door bijvoorbeeld naar mijn eigen vrienden te gaan en dat vond hij erg leuk om te ervaren.”

Meer informatie over het project is te vinden op de website van het project: https://www.educa2.madrid.org/web/alexandra.berk/home of op het Erasmus+ Result Platform via https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-ES01-KA229-082766

Project Don’t dream it, make it happen

Meer informatie volgt.