Passend onderwijs
Schoolbesturen zijn verplicht om elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek te bieden. Dit wordt Passend Onderwijs genoemd. Als blijkt dat onze school geen passend onderwijs aan een leerling kan bieden, denken wij actief mee in het vinden van een passende plek. Ouders/verzorgers hoeven dus niet zelf op zoek te gaan naar een passende plek.
Op het Corlaer College betekent passend onderwijs dat we elke leerling een plek willen bieden die binnen onze ondersteuningsmogelijkheden goed aansluit bij ons onderwijsconcept. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling een goede kans heeft om succesvol zijn of haar diploma te behalen.
Leerlingbegeleiding op onze school
Voor sommige leerlingen is extra ondersteuning nodig om goed te kunnen functioneren en leren. Onze leerlingbegeleiding richt zich specifiek op het bieden van deze hulp, met aandacht voor zowel internaliserende als externaliserende problematiek.
Internaliserende problematiek omvat uitdagingen die zich veelal innerlijk afspelen. Denk hierbij aan gevoelens van angst, somberheid, teruggetrokken gedrag of een laag zelfbeeld. Externaliserende problematiek uit zich meer naar buiten toe, zoals agressie, hyperactiviteit, gedragsproblemen of moeite met sociale interacties.
Wanneer een leerling een extra ondersteuningsbehoefte heeft, leggen we de aard van deze behoefte, de specifieke doelen van de begeleiding en de gekozen vorm van ondersteuning zorgvuldig vast in een Ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit OPP dient als een leidraad voor de leerlingbegeleider en alle betrokkenen, en zorgt voor een transparante en doelgerichte aanpak om de leerling zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.
Ondersteuningsteam
De medewerkers van het ondersteuningsteam (OT) zijn gespecialiseerd in het aanpakken van problemen die de mogelijkheden van de mentor en vakdocent overstijgen. De leden van het ondersteuningsteam helpen de mentor en docent bij het zo goed mogelijk vormgeven van de ondersteuning voor leerlingen met een bijzondere hulpvraag en begeleiden hen hierin.
Zowel het vmbo als havo/atheneum heeft een eigen ondersteuningsteam. Beiden bestaan uit leerlingcoördinatoren, leerlingbegeleiders, de orthopedagoog en de ondersteuningscoördinator. De leerlingcoördinator bespreekt de situatie van de aangemelde leerling in de interne zorgcommissie zoals hieronder is omschreven. De mentor blijft verantwoordelijk voor het hele ondersteuningstraject van een leerling, de docent blijft verantwoordelijk voor het bieden van passend onderwijs.
Zorgcommissies
Zowel op het vmbo als op havo/atheneum is er een zorgcommissie actief. In beide zorgcommissies worden leerlingen besproken die na inzet van de basisvoorziening(en) nog steeds een ondersteuningsvraag hebben. Voor deze leerlingen kunnen we extra ondersteuning inzetten.
Voordat een leerling in de zorgcommissie besproken wordt, zet het Corlaer College het multidisciplinair overleg (MDO) in als middel om met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en andere betrokkenen zoals bijvoorbeeld de consulent leerrecht (de nieuwe benaming voor leerplichtambtenaar) en/of schoolarts, tot een gedeeld beeld te komen. Hier worden gezamenlijke afspraken gemaakt en vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Als er na de afspraken en de extra hulp voortkomend uit het MDO en de zorgcommissie nog steeds een ondersteuningsvraag ligt, dan wordt de leerling besproken met externe deskundigen in het ZAT (Zorg Advies Team), met iemand van het gebiedsteam of met het samenwerkingsverband Noord-West Veluwe. In sommige gevallen kan de leerling in overleg met ouders worden doorverwezen naar externe hulpverlening.
Orthopedagoog
Op school zijn er twee orthopedagogen verbonden. Zij zijn gespecialiseerd in het bieden van ondersteuning bij leer- en gedragsproblemen. Daarnaast geven de orthopedagogen advies over de begeleiding van leerlingen in de schoolsituatie.
Onderwijsaanbod
De onderstaande lijst toont het onderwijsaanbod dat beschikbaar is voor leerlingen die hier behoefte aan hebben. Dit aanbod omvat methodieken en/of aanpakken die:
- Geïntegreerd zijn in het onderwijsprogramma en de leerlijnen van de school.
- Geïntegreerd kunnen worden na constatering van een ondersteuningsbehoefte van een leerling.
Onderwijsaanbod | Op school | Via het SWV of derden |
---|---|---|
Aanbod dyslexie | V | |
Aanbod executieve functies | V | |
Aanbod meer- en hoogbegaafden | V | |
Aanbod NT2 | V | |
Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling | V | |
Aanbod spraak/taal | V | |
Preventieve signalering van leer-, opgroei-, opvoedproblemen | V |
Specialisten
Binnen onze school zetten we diverse specialisten in om leerlingen gericht te ondersteunen bij hun specifieke onderwijsbehoeften. De onderstaande lijst toont de specialisten die we kunnen inzetten voor leerlingen die hier behoefte aan heeft. SWV staat voor Samenwerkingsverband voor passend onderwijs.
Specialisten | Op de school | Via het SWV of derden |
---|---|---|
Autisme-specialist | V | |
Beeldcoach en/of video-interactie-begeleider | V | |
Dyslexiespecialist | V | |
Faalangstreductietrainer | V | |
Gedrag-/sociale vaardigheden specialist | V | |
Meer- en hoogbegaafdheid specialist | V | |
NT2-specialist | V | |
Ondersteuningsadviseur / gedragswetenschapper | V | |
Orthopedagoog | V | V |
Psycholoog | V | |
Remedial teacher | V | |
Ondersteuningscoördinator | V |
Voorzieningen
De onderstaande lijst toont de voorzieningen die beschikbaar zijn voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Voorziening | Op de school |
---|---|
Time-out voorziening (met begeleiding) | V |
Leerlingen met HB-profiel zoveel mogelijk in dezelfde klas | V |
TopTalent - aanvullend HB-programma | V |