NULL

Schoolgids

Schooljaar 2025 - 2026

Leerlingbegeleiding

Mentor

Iedere leerling heeft een mentor die fungeert als eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt de ontwikkeling van de leerling in de gaten houden en begeleidt waar nodig. Hij of zij bespreekt de schoolresultaten met de leerling, voert individuele gesprekken over de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van de leerling en biedt ondersteuning bij vragen en eventuele problemen. Daarnaast begeleidt de mentor het groepsproces in de klas, zodat elke leerling zich veilig en gezien voelt. 

Theoretische leerweg, havo en atheneum

In de onderbouw van de theoretische leerweg, havo en atheneum hebben leerlingen elke week een mentorles met hun klas. Daarnaast voert de mentor individuele gesprekken met leerlingen. Tijdens de mentorlessen en coachgesprekken staan vaardigheden zoals plannen, samenwerken en reflecteren centraal. Deze vaardigheden spelen een belangrijke rol in de voortgang en ontwikkeling van een leerling. Twee keer per jaar zijn er driehoeksgesprekken tussen de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor. Leerlingen presenteren hun voortgang tijdens dit gesprek.

In de bovenbouw ligt de focus meer op individuele doelen en leervragen van leerlingen. Havoleerlingen kiezen in leerjaar 5 hun eigen mentor. Atheneumleerlingen kiezen in leerjaar 5 en 6 hun mentor. 

Vmbo-basis/-kader

In leerjaar 1 (dakpanklas vmbo-basis/kader en kader/theoretische leerweg) en leerjaar 2 van vmbo-basis en vmbo-kader staan er per week drie mentorlessen op het rooster. Tijdens deze lessen werken leerlingen aan studievaardigheden, loopbaanontwikkeling en zijn er preventielessen. Ook is er aandacht voor het groepsproces en wat er zich in de klas afspeelt.

Twee keer per jaar zijn er driehoeksgesprekken tussen de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor. Tijdens het driehoeksgesprek presenteren leerlingen hun voortgang. 

Terug naar overzicht