Leren op afstand
Afgelopen donderdag zijn onze docenten en leerlingen gestart met onderwijs op afstand. Onze docenten geven op afstand les aan leerlingen en coachen en ondersteunen de leerlingen zo goed als mogelijk bij hun taken. Niet alleen voor de leerlingen is dit nieuw, maar ook voor onze docenten.
Onze uitgangspunten
Onze uitgangspunten bij leren op afstand zijn:
- Contact tussen leerling en docenten is nodig voor goed onderwijs
- Coaching en begeleiding blijft onderdeel van ons onderwijs
- Ouders weten wat de leerlingen moeten doen voor school
- Iedere leerling weet wat er van ze verwacht wordt
Twee verhalen van enthousiaste docenten
Een kunstles op afstand
Wat op het eerste gezicht ingewikkeld, moeilijk of misschien onhaalbaar leek hebben wij in twee dagen gerealiseerd! Het was een ambitieus plan om bij ons op school vanaf donderdag 19 maart afstandsleren aan te bieden aan al onze leerlingen. Een plan dat vroeg om veel flexibiliteit, creativiteit en inzet. Niet alleen bij de schoolleiding en docenten, maar ook zeker van de leerlingen en hun ouders.
Hoe organiseer ik een kunstles op afstand voor mijn eerstejaars? Mijn leerlingen waren tijdens de reguliere lessen een decor aan het bouwen voor een stopmotionfilm. Dat is niet meer te realiseren thuis en daarom bedacht ik een andere vorm. Mensen zijn massaal aan het hamsteren geslagen in deze coronacrisis. Om een bizarre reden koopt iedereen grote hoeveelheden wc-papier. Gelukkig is er genoeg te krijgen in de winkels. Wij gaan gebruik maken van deze bijzondere hype door een stopmotion te maken op een wc rol! Achter mijn chromebook wachtend tot mijn leerlingen inchecken via Google Meets om 10.20 uur. Ze komen mijn virtuele klaslokaal binnen en begroeten elkaar. Ik vraag ze hun microfoon en camera uit te zetten, zodat alle aandacht gericht is op mij als docent. Ik leid ze rond in mijn ‘lokaal’ en laat ze zien waar de digitale leermiddelen te vinden zijn. Na deze instructie stellen leerlingen via de chat nog wat vragen en gaan ze aan de slag met het maken van een storyboard. Terwijl iedereen zelfstandig aan het werk is, demp ik mijn microfoon, sluit ik mijn camera, maar blijf beschikbaar. Leerlingen zetten vanzelf hun camera en microfoon weer aan en vertellen enthousiast over hun ideeën voor hun wc rol. Ze laten elkaar de tekeningen van het storyboard zien en geven elkaar complimenten. Wanneer ze elkaar vertellen dat ze de gezelligheid missen en het moeilijk vinden om thuis te werken, weet ik dat het niet alleen gaat over mijn vak, maar over onderwijs in de breedste zin. Lessen waarin we niet alleen kennis overdragen, maar ook bespreken wat zo’n crisis met je doet. Een bijzondere ervaring waarin ik ontdek hoe ik leerlingen enthousiasmeer op afstand en leer dat de basis van relatie en veiligheid onmisbaar zijn in goed onderwijs.
Annabel Kranendonk – Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Een digitale natuurkundeles
Als ik op donderdagmorgen klaar zit om mijn eerste digitale natuurkundeles te geven, voel ik toch wel een beetje de spanning. Hoe zal het gaan? Wordt het niet één grote chaos? Wanneer de eerste leerlingen binnenstromen in de chatbox, merk ik dat het voor hun ook wat wennen is. Maar als op drie leerlingen na de klas compleet is, ga ik toch vol goede moed van start. Op de eerste vraag: of iedereen inmiddels zijn spullen thuis heeft, wordt volmondig ‘ja’ gechat. De voorbereiding van de leerlingen is in ieder geval goed.
In drie dagen tijd heb ik mijn natuurkundelessen geschikt moeten maken voor het leren op afstand. Mijn geluk is dat ik al vanaf begin dit jaar begonnen ben met het werken met een overzicht waarop leerlingen digitaal kunnen bijhouden bij welke opdracht ze zijn en zo op afstand vragen kunnen stellen. Met het opnemen van wat extra uitleg filmpjes en het afstruinen van YouTube heb ik het programma compleet kunnen maken. Tijdens het lesuurtje komen een aantal leerlingen met vragen over de gemaakte opdrachten die ik dan gelijk op mijn digitale schoolbord tevoorschijn kan toveren, zodat iedereen mee kan kijken en luisteren. Als ik tegen het eind iedereen aan het werk zie en zeker weet dat iedereen de komende tijd aan de slag kan, zwaai ik nog een keer in de camera en bedank ik ze voor de fijne samenwerking. Op deze manier houden we het wel een tijdje vol.
Robin Bosch – Docent Natuurkunde