Centraal Schriftelijk Examen begonnen!
Afgelopen week is het Centraal Schriftelijk Examen begonnen. Op het Corlaer College staat voor 66 atheneumleerlingen, 106 havoleerlingen en 142 vmbo tl-leerlingen het leven even in het teken van maar één ding; het examen. Even zit je een paar weken in een bubbel. De buitenwereld neemt er slechts minimaal kennis van, want het leven gaat gewoon door. In het journaal wordt het aangekondigd en even voel je je als leerling verbonden met een paar honderdduizend andere jongeren. Het examen is het sluitstuk van een vier, vijf of zes jaar durende opleiding. Hier heb je al die jaren voor gewerkt. En dat is spannend, want nu kun je al die opgedane kennis en vaardigheden optimaal inzetten. Het komt erop aan; het examencijfer telt voor 50% mee voor het cijfer op je diploma. Bij sommige leerlingen kunnen persoonlijke omstandigheden het nog eens allemaal extra zwaar maken.
Een andere groep die vanaf de eerste rang meeleeft zijn de docenten. Zij komen op de de dag van het examen op hun vrije dag naar school om het examen vanaf het eerste moment ter hand te nemen. Vliegensvlug schieten hun ogen over de vragen: is het moeilijk? Kunnen mijn leerlingen dit examen goed maken? In de personeelskamer klinken de eerste verzuchtingen over vergezochte opdrachten. Alhoewel er verschillen zijn, steekt een docent al gauw 20 uur in het nakijken van één examen, voor één klas. Bij menig docent wordt Hemelvaartsdag turend naar antwoordvellen doorgebracht. Nakijken per vraag, de eerste scores mailen voor het Cito, opmerkingen noteren, naar een examenbespreking in het land, lastig na te kijken vragen bespreken met collega’s in de sectie. Alle punten optellen. En dan nog een keer nakijken; wie weet haal je er nog een puntje uit, bijvoorbeeld bij die leerlingen die een voldoende zo hard nodig hebben. Alle formulieren correct invullen en klaar maken voor verzending naar de tweede corrector. Na een paar dagen ontvang je een nieuwe set antwoorden van een groep leerlingen elders uit het land; ook dat kijk je plichtsgetrouw na. Soms volgen er nog lange telefoongesprekken met eerste en tweede correctoren. Nu ik dit opschrijf begin ik te twijfelen of 20 uur voldoet.
Kortom, in de examenperiode wordt veel tijd, moeite en zorg gestopt. Wij zijn vol vertrouwen over de verwachte prestaties van onze examenleerlingen. Vanaf deze plek wens ik alle leerlingen, maar ook ouders én docenten heel veel succes met de examens!
Christel Wets (vervangend conrector)