Wie je bent en wat je doet...
Uitdagend om te zien hoe we in het onderwijs leerlingen begeleiden om een diploma te halen en bij te dragen aan de brede vorming van iedere leerling. Op het Corlaer College zien we leren als een sociaal proces. Je leert van en met elkaar en daardoor groei je. Het is ook een uitdaging. Met een groep van bijvoorbeeld 23 leerlingen onder begeleiding van een docent zorgt voor 23 persoonlijke ontwikkelingen die bij de docent terechtkomen. En wat doe je dan om te zorgen dat je iedere leerling ziet staan? Gezien worden, de kern van het komen tot leren. Je veilig voelen komt voort uit gezien worden.
Laatst had ik een zeer interessant gesprek met een collega over de leerling zien. En toen kwamen we uiteindelijk op een heel belangrijk element van zien wie de leerling is. Namelijk, je bent iemand die dingen doet. Wanneer een mens een fout maakt of wanneer iemand iets goed doet, dan is het interessant om te kijken naar jezelf en antwoord te geven op de vraag; hoe reageer ik wanneer bijvoorbeeld mijn kind iets goed of iets fout doet? Vanuit onze identiteit zien we de mens gemaakt naar Gods beeld en gelijkenis. Dat betekent dat de mens bijzonder mooi gemaakt is. En wanneer iets fout gaat, dan blijft die mens goed en dan kunnen we de fout benoemen. Je bent iemand die dingen doet. De uitdaging is om te blijven zien dat de mens in de basis goed is, die dingen doet. Geef veel complimenten en benoem wat iemand doet. Dan zie je iemand staan!