NieuwsUitwisseling India 2019

Uitwisseling India 2019

Een reis naar India, het land vol kleuren en geuren, tempels, markten, mensen, koeien, biggetjes, aapjes, fietsen, auto’s, tuktuks, hondjes en heel veel mensen. Wij zijn dit jaar met onze leuke groep op uitwisseling geweest naar India voor 11 dagen. We zijn met heel veel mooie herinneringen en levenslessen teruggekomen. Klinkt dat als iets voor jou? Lees vooral verder en leer meer over het verwonderde leven in India.

10 december

Na weken aftellen was het eindelijk zover: we gingen eindelijk naar India. We stappen om 11:40 uur in het vliegtuig, op naar de tussenstop Helsinki! Omdat we vijf uur overstaptijd hadden, hebben we ook deze prachtige stad nog mogen bezoeken, die, omdat het kerst was, helemaal was versierd met lichtjes. Rond 20:00 uur vlogen we door naar India, waar we om 6:30 uur aankwamen.

11 december

Op het vliegveld werden we opgewacht door medewerkers van de school en vanaf het vliegveld werden we in een busje naar de school gebracht. Na drie uur rijden door het drukke Delhi en Sonipat waren we er eindelijk! We kregen een warm welkom op de school en we kregen uiteraard de traditionele stip (bindi) op ons voorhoofd. Ook kregen we de sleutels naar onze kamers. Na 24 uur gereisd te hebben, waren we toch wel uitgeput en waren we blij even uit te kunnen rusten. In de middag was er een welkomstceremonie, er werd voor ons gedanst en geapplaudisseerd. We voelden ons als beroemdheden en deelden de medailles uit voor een sportevenement. In de avond werden we naar een babyshower gebracht, nou zoiets maak je nooit meer mee. Hele harde Indiase muziek, overal  camera’s en lekker veel gedans. Indiase mensen weten hoe ze een feestje moeten houden.

12 december

Rondleiding door de Senior Wing (4e en 5e klas) waar we mee mochten doen met proefjes die leerlingen precies konden uitleggen. Ook hebben we de millennium tower bezocht. We hebben een kleine moskee en tempel in Sonipat bezocht in de stad waar we verbleven. Alleen de busrit was al leuk, het verkeer is zo apart en anders! Daarna begonnen we met het leren van onze Indiase dans, heel moeilijk maar voor de dansers onder ons heel leuk. In de avond keken we naar een gymnastic show, we kregen turnen te zien op hoog niveau! De docenten waren streng en de leerlingen waren gedisciplineerd en aardig. Wel even wennen aan het Indiase accent!

13 december

We kregen deze dag nog meer te zien van de school. We hebben hun eigen science park en de Secondary wing (2e en 3e klas) bezocht. Laatste keer oefenen voor de dans waarvoor we zondag het optreden hadden. Kort onze buddies ontmoet die op school wonen. Toen gingen we naar een zaal waar we moesten dansen op een podium, werden gequized op onze kennis over Nederland en Indië en de stoelendans deden. Daarna nog lekker volleyballen en tennissen en toen doken ons bed weer in.

14 december

Taj Mahal, een van de 7 wereldwonderen, iets om van je bucketlist af te strepen. We stonden ‘s ochtends om 4:00 uur op en vertrokken met vertraging door het chaotische Indiase verkeer om 6:00 uur. Na 6 uur rijden met een paar tussenstops kwamen we daar, moe maar enthousiast aan. De Taj Mahal is enorm en er is een prachtig verhaal bij te vertellen. Na heel wat foto’s en verwondering gingen we weer terug. Gelukkig hadden we genoeg netflix films gedownload!

15 december

‘s Ochtends nog even de dans doorgenomen en toen naar de baby show. Allemaal kleine kids gingen mode lopen, dansjes doen en muziek spelen in een grote competitie. Groots uitgepakt met veel versiering en zelfs een kameel! Je mag zelf weten wat je van de wedstrijd en het competitieve vindt, maar het was verschrikkelijk schattig om met de kids op de foto te gaan. Oordopjes mee want de muziek stond goed hard (118 dB gemeten…). Na een poosje werden wij in gouden pakjes gehesen en het podium opgeduwd. Top ervaring waar we lekker uit onze comfortzone werden getrokken. Daarna pizza gegeten met de directeur, lekker!

16 december

Gezellig dagje Delhi met onze buddies. Tijdens de busreis de kans gehad met onze buddies te kletsen en ze wat beter te leren kennen. Als eerst een bezoekje aan de India Gate waar het erg druk maar erg mooi was. Toen op een afgesloten marktje wat souveniertjes gekocht, maar niet zonder te onderhandelen natuurlijk!  Op de terugweg spelletjes gespeeld en nog meer aapjes gespot.

17 december

Bezoek aan de middle wing! Voor we de klassen bezochten, kregen we met hulp van een paar leerlingen een shari aan (meiden) en tulband om (jongens). Terwijl we ons prachtig voelden, namen we een kijkje in het techlab en andere speciale lokalen. En toen naar een markt in Sonipat, een van onze favoriete momenten van India! Eerst hadden we in een winkel in Sonipat mooie Indiase jurken en pakken gekocht. Overal zijn mensen druk bezig en in hun eigen elementen, overal om je heen kleuren en geluid. Geen plek om je heen waar niet iets interessants gebeurt, je kijkt je ogen uit.

18 december

Voor de tweede keer een bezoek aan Delhi. Als eerst bezochten we de Lotus tempel die echt meer gewaardeerd moet worden vanwege de prachtige achterliggende architectuur. Daarna zijn we nog naar de prachtige Akshardham Temple gegaan. Hier werd ons verteld dat het gebouwd was als ‘Heaven on Earth’ en dat was ook zeker te zien. We waren allemaal enorm verwonderd door het enorme details. Helaas mochten we geen foto’s maken, maar daardoor zaten we wel meer in het moment en konden we optimaal genieten. Na het eten hebben we de kamers van onze buddies bezocht. Dat was heel indrukwekkend, de kamers waren heel primitief en ze sliepen met z’n tweeën of drieën. Het zwaarste was toch dat ze hun ouders maar heel weinig konden zien.

19 december

Een bezoek aan de armen was voor ons allemaal nog indrukwekkender dan we dachten. Eerst hebben we een public school bezocht waar we cadeautjes hebben gegeven aan de kinderen. Daarna gingen we echt het arme gebied in. Het gebied lag erg afgelegen tussen de weilanden en overal lag afval. Gelukkig konden we op deze locatie veel betekenen voor de kinderen, we hebben hier speelgoed uitgedeeld, maar ook pennen en koekjes. Na deze shockerende dag hebben we afscheid genomen van onze buddies en mochten we dineren in het prachtige huis van de directeur.

20 december

We mochten weer vroeg op om helaas het prachtige India weer te verlaten. Om 4:30 uur verlieten we de campus en rond 10:00 uur vertrok ons vliegtuig weer naar Helsinki. Daar stapten we om 16:30 uur weer in en we kwamen dus rond 18:30 uur aan in Amsterdam. Na afscheid te hebben genomen van de groep liepen we door de deuren om onze ouders weer te zien. Ze hadden een prachtig spandoek meegenomen. En dat was dan alweer het einde van ons avontuur. Het was al met al een onvergetelijk mooie reis!