NieuwsReisweek Tsjechië

Reisweek Tsjechië

Het was weer zover de derdejaars vmbo-leerlingen gingen van 20 mei tot 24 mei op reisweek. Met 88 leerlingen naar Tsjechië was het een heel avontuur, super gezellig, veel sportieve dingen gedaan en nieuwe vrienden gemaakt.

De eerste dag

De eerste dag moesten we vroeg uit ons bed, half 6 op school en 6 uur weg! Niet voor iedereen een pretje. Na een lange reis van 12 uur in twee verschillende bussen kwamen we aan bij ons hotel in Praag. In groepen van 4 of 5 personen kreeg je een kamer. Na een half uurtje opfrissen na de lange busrit gingen we weer met z’n allen op pad naar de boot. Op de boot kregen we eten, terwijl we een rondje voeren, een toffe ervaring! Daarna met het openbaar vervoer naar het hotel en snel gaan slapen!

Dinsdag

De volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan en kregen we om 8 uur ontbijt. Om 9 uur vertrokken we naar Praag en daar moesten we een opdracht doen die meetelt voor ons examen, ook hadden we nog even vrije tijd. Om 1 uur vertrokken we naar Terezin, een voormalig doorvoerkamp uit de Tweede Wereldoorlog. We kregen een rondleiding in Terezin. Het was voor veel mensen heftig om te zien, de verhalen over de vele doden en de straffen die ze kregen, die ze niet verdienden.

Na de heftige rondleiding konden we even bijkomen in de bus terwijl we naar ons volgende verblijf reden, Hotel Bergcentrum Pam. Weer maakten we groepjes van 4 of 5 personen en kregen we een kamer, iedereen ging een beetje uitpakken en opfrissen en om half 7 avondeten. Op de planning stond ’s avonds nog een nachtwandeling door het bos, maar veel mensen waren erg moe en het was niet verplicht. Een klein groepje leerlingen en docenten gingen het toch doen en waren helemaal nat geregend. Om 11 uur moest iedereen op zijn eigen kamer zijn en klaarmaken voor bed, 12 uur moest iedereen lekker gaan slapen.

Woensdag

Woensdag begonnen we met z’n allen aan het ontbijt om half 8. Daarna maakte we ons lunchpakket. Na het ontbijt moesten we ons klaarmaken, want om half 10 vertrokken we weer met de bus. De groep van 88 leerlingen werd in tweeën gesplitst, de heenreis hadden we de groep al verdeeld in bus 1 en bus 2, dus dat was al geregeld. Bus 1 begon met Mountain Scooter, dat is een soort step waar je de bergen mee afging. Het regende al de hele dag, dus ze zaten helemaal van top tot teen onder de modder. Toen ze onderaan de berg waren aangekomen, konden ze even bijkomen en hun lunchpakket opeten. Nog even naar het hotel opfrissen, jezelf moddervrij maken en daarna door naar het schieten en tokkelen.

Terwijl bus 1 deze toffe dingen aan het doen waren, was bus 2 ook hard aan het werk en bezig met super toffe dingen. De ene helft van bus 1 begon met Mountainbiken, eerst de berg op, wat nog best pittig was en daarna hard naar beneden racen, ook zij waren zeiknat van de regen. Na het lange fietsen mochten zij klimmen op een natuurlijke berg en abseilen van 9 of 21 meter, best hoog! De andere helft van bus 2 deed het zelfde, alleen begon die met klimmen en abseilen en gingen daarna Mountainbiken.

Nadat beide bussen terug waren bij het verblijf konden we allemaal even bijkomen en opfrissen om daarna naar de bowlingbaan te gaan. We hebben daar gezellig gegeten en natuurlijk gebowld. Na de gezellige avond lekker naar de kamer en gaan slapen.

Donderdag

De donderdagochtend en middag leken heel erg op woensdag, wat bus 1 deed, deed bus 2 en andersom. Alleen ‘s avonds was anders, we gingen om half 7 met z’n allen eten en om 9 uur mocht je naar het kampvuur, lekker warm en gezellig met z’n allen.

Laatste dag

Vrijdag was alweer de laatste dag, de ene helft van de groep kreeg om 7 uur ontbijt en de andere helft om half 8, daarna inpakken en om 9 uur weer vertrekken naar Nijkerk. Het was een super gezellig, geslaagde en sportieve reisweek met gezellige en leuke docenten en leerlingen!