Werkveldoriëntatie Dienstverlening & Producten
De derdejaarsleerlingen van de theoretische leerweg met het keuzevak Dienstverlening en Producten (D&P) hebben afgelopen perioden gewerkt aan de opdracht werkveldoriëntatie. In groepjes van vijf hebben de leerlingen contact gelegd met bedrijven uit diverse sectoren, hetzij telefonisch of per mail. Voor sommige was dit een hele uitdaging.
Het doel was om een rondleiding met de klas te organiseren om zo een beter beeld van de verschillende werkvelden te krijgen. We hebben met de leerlingen onderstaande bedrijven bezocht:
- Praxis Bouwmarkt Nijkerk
- Evenementenlocatie Hart van Holland
- Milieustraat Gemeente Nijkerk
- Torenbeklimming Grote kerk
Tijdens het inspirerend bedrijfsbezoek kregen de leerlingen een rondleiding door het bedrijf, waar ze verschillende afdelingen en functies konden zien. Medewerkers van het bedrijf deelden hun ervaringen en vertelden over hun dagelijkse werkzaamheden. Dit gaf de leerlingen een goed beeld van wat er allemaal komt kijken bij het werken in sector, bijvoorbeeld ict, techniek, detail of horeca. Daarnaast konden de leerlingen inhoudelijke vragen stellen.
De leerlingen waren enthousiast, betrokken en een aantal gaven aan dat ze nu een beter idee hebben van wat ze in de toekomst willen doen (of juist niet). Het bedrijfsbezoek was een waardevolle ervaring voor de leerlingen en heeft hen geholpen om na te denken over hun eigen loopbaan en de stappen die ze kunnen nemen om hun doelen te bereiken.
Leerlingen organiseren lunch voor mensen met afstand tot de maatschappij
Op 15 en 22 mei hebben de derderjaarsleerlingen van de theoretische leerweg met het keuzevak Dienstverlening & Producten (D&P) een bijzonder evenement georganiseerd: een lunch voor mensen met afstand tot de maatschappij. Dit vond plaats in het ontmoetingscentrum De Bron in Amersfoort Vathorst.
Samen met een enthousiaste vrijwilliger hebben de leerlingen zes verschillende gerechten vers bereid. De creativiteit kwam ook tot uiting in de lunchkaartjes en placemats die ze zelf hebben gemaakt. De tafels werden prachtig gedekt en de leerlingen hebben met veel zorg de gerechten uitgeserveerd aan de gasten.
Na de lunch hebben de leerlingen ook alles opgeruimd en afgewassen, wat getuigt van hun verantwoordelijkheidsgevoel en teamwork. Dit evenement was niet alleen een mooie combinatie van koken, maar ook een waardevolle ervaring in maatschappelijke betrokkenheid. De leerlingen hebben niet alleen hun culinaire vaardigheden laten zien, maar ook hun inzet voor de gemeenschap.
Het was een geslaagde middag vol leermomenten en verbinding.