Nieuws

NieuwsOp uitwisseling naar Valencia
Atheneum, leerjaar 5

Op uitwisseling naar Valencia

Een deel van leerjaar 5 van het atheneum ging in de week van 1 tot en met 7 oktober op uitwisseling naar Valencia. De leerlingen verbleven bij een Spaans gastgezin en konden zo ervaren hoe in Spanje het leven eraan toegaat. Elke leerling had een Spaans maatje. In maart komen de Spaanse leerlingen een week naar Nederland. Lotte deelt haar ervaring met ons.

In de week van 1 tot en met 7 oktober ging ik met een groep leerlingen van het atheneum op uitwisseling naar Valencia. We verbleven allemaal in een Spaans gastgezin en maakten kennis met het Spaanse leven. Elk van ons had een Spaans maatje. In maart komen de Spaanse leerlingen naar Nederland en verblijven ze bij ons in huis.

De week begon al leuk toen we zondagochtend om 3.15 uur op school moesten zijn. We gingen met de bus naar het vliegveld toe, maar er waren meer koffers mee dan pasten. Hierdoor ontstond er een muur van koffers in het gangpad. Rond 10.00 uur kwamen we aan in Valencia en bracht ik mijn eerste dag door met mijn eigen gastgezin. Maandag was een kennismakingsdag met onder andere een tour door de school en sportactiviteiten.

De school van Valencia organiseerde het programma tot ongeveer 14.00 á 15.00 uur. We bezochten Oceanographic, het grootste aquarium van Europa. We kregen een tour door het oude deel van Valencia en fietsten in de drooggelegde rivier (waarbij we ontdekten dat Spanjaarden overigens niet zo goed in fietsen zijn). We gingen ook nog een dag varen op een grote boot in de haven en de rest van de dag waren we met de hele groep op het strand te vinden.

Na het georganiseerde programma van school bedachten de Spaanse leerlingen de plannen voor de rest van de dag. Dit gebeurde vaak in een grotere groep en we gingen dan bijvoorbeeld op het terras zitten of shoppen.

Naast een totaal ander klimaat is het eetpatroon in Spanje ook anders. Waar je in Nederland niemand hoort klagen dat er teveel eten is, hoorden we dat in Spanje meerdere keren. In plaats van stamppot om 18.00 of 19.00 uur, aten we in Spanje paella of Spaans omelet om 22.00 uur. Ook aten we een grote warme lunch om 15.00 uur, met daarvoor nog een pre-lunch die even groot was als een gewone lunch in Nederland.

Het was een leuke en bijzondere ervaring voor ons allemaal en we kijken uit naar het bezoek van onze Spaanse vrienden in maart.