NieuwsLeerlingen maken eigen muzieknummer

Leerlingen maken eigen muzieknummer

“Maak van niets, iets”, dat was de opdracht die ik mijn muziekleerlingen meegaf. “Deze periode gaan jullie een eigen muzieknummer maken, een muzikale compositie. Eisen: Minimaal twee coupletten, een refrein, een tekstblad met je lyrics en een akkoordenschema.” Zo, daar konden ze even mee vooruit! 

Natuurlijk ga ik de leerlingen niet vertellen hoe moeilijk dat eigenlijk is, een eigen nummer schrijven, want dan gaan ze er tegenop zien en dan gebeurt er helemaal niets. Nee, ik vertel ze hoe gaaf het is om zelf iets te maken wat er eerst niet was, en wat altijd blijft bestaan, en dat altijd van hen is! 

Ik heb mezelf meteen maar dezelfde opdracht gegeven en terwijl zij aan de slag gingen, ben ik ook begonnen. En dat valt niet mee, om jezelf te dwingen een creatief proces op gang te brengen wat je niet kunt dwingen! Want creativiteit laat zich niet dwingen, dat komt zoals het komt. Dus naarmate het proces van schrijven, corrigeren, herstellen, opnemen, de prullenmand in, toch weer eruit, nee weer erin!, en opnieuw beginnen, zich voltrok bij de leerlingen, maakte ik dezelfde processen mee. Wat een ellendige opdracht heeft die Bronkhorst ons gegeven! Toch, naarmate de tijd verliep, kreeg ik de indruk dat de leerlingen zich erin vast gebeten hadden. Ik kreeg mooie berichten: “Laat me nog maar even doorploeteren” of: “Ik kom er langzaam uit”. En: “Het gaat lukken!” Het verbaasde mij hoe weinig hulp de meeste leerlingen nodig hadden!

En dan nu (de deadline is verstreken) zijn de nummers binnengekomen. Ik kroop achter mijn laptop en gewapend met koptelefoon en Rubric (dat is een beoordelingsmodel die ik van tevoren gedeeld had met de leerlingen) ging ik de strijd van het beoordelen aan: Luisteren, wikken en wegen, nog eens luisteren, en uiteindelijk een cijfer geven. 

Maar wat een prachtige nummers hebben de leerlingen geschreven. Allemaal anders, allemaal zijn ze uniek en benaderden ze de opdracht weer helemaal anders. De leerlingen hebben zich overtroffen, zo goed is er gecomponeerd. Dit wilde ik u als lezer toch niet onthouden. Hieronder een link naar een greep uit de nummers die de leerlingen zelf op YouTube hebben gezet. 

Nu op naar het feedbackmoment in de klas als we elkaar van commentaar gaan voorzien en beoordelen. Nu ben ik heel erg benieuwd hoe de leerlingen mijn nummer gaan beoordelen… 

Arnout Bronkhorst,
Docent Muziek