Nieuws

Hoogbegaafdheid – Leerlingen zien en begrijpen

15-05-2023
NieuwsHoogbegaafdheid – Leerlingen zien en begrijpen
Lezing voor medewerkers

Lezing hoogbegaafdheid en onderpresteren

Op het Corlaer College vinden we het belangrijk dat docenten zich blijven ontwikkelen. De Corlaer Academie organiseert daarom diverse laagdrempelige mogelijkheden voor nascholing van het personeel van het Corlaer. Dit keer stond in het teken van hoogbegaafdheid en onderpresteren. Op woensdag 10 mei werd door Jurian van der Zwan van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid een interessante lezing op het Corlaer College verzorgd.

In de lezing kwamen de werking van het hoogbegaafde brein, de gevolgen van onderpresteren en de begeleiding van leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid aan bod. Wat viel op tijdens de lezing? Uit onderzoek naar de drie belangrijkste behoeftes van deze groep leerlingen blijkt dat bovenaan ‘de docent begrijpt mij’ (1) en ‘de docent ziet mij en luistert naar mij (2) staan. Pas op de derde plaats komt ‘de docent biedt uitdagend werk’. Dus hoewel het natuurlijk belangrijk is om deze leerlingen uit te dagen – in de lezing kwam ook de schade aan een brein dat uitstaat aan bod – is het bovenal belangrijk om deze leerlingen te zien en te begrijpen. Deze lezing heeft daar hopelijk weer een klein beetje aan bijgedragen.