NieuwsExcursie naar Krakau

Excursie naar Krakau

Op 8 februari gingen de geschiedenisleerlingen van atheneum 6 naar Krakau in Polen. Deze excursie hebben de leerlingen volledig zelf georganiseerd en gepland en was een groot succes. Het organiseren heeft veel werk gekost, maar heeft ons ook een hele mooie ervaring gebracht en heeft ons veel geleerd.

Het grote avontuur begon op Eindhoven airport, waar we in een prachtig roze vliegtuig plaats mochten nemen. Geheel op tijd kwamen we aan in Polen, waar de zoektocht naar het hostel begon. Eenmaal aangekomen daar bleek dit hostel fantastisch te bevallen. Goede sfeer, mooie kamers en een gezellige gezamenlijke ruimte.

Busreis naar Auschwitz

Dag één begon met een busreis naar Auschwitz, het doel van de excursie. Het landschap dat we onderweg tegenkwamen was prachtig, het Auschwitz kamp zelf minder. We kregen een rondleiding door het kamp van Auschwitz I. Hier kregen we enorm veel indrukwekkende en vooral vreselijke informatie. Dat wat we gezien hebben in Auschwitz was zo ontzettend naar, dat het eigenlijk lastig in woorden te omschrijven is. De gehele sfeer die er hing was erg beladen. Het was moeilijk te beseffen hoe onmenselijk de gebeurtenis die daar heeft plaatsgevonden eigenlijk was. Wel zijn we ons ervan bewust hoe belangrijk het is om dit een keer met eigen ogen gezien te hebben, zodat we nu een beeld hebben bij de verhalen die we in de les leren. Opdat we het nooit vergeten.

Terug in Krakau was iedereen nog redelijk bezig met het verwerken van wat we die ochtend gezien hadden. Het mooie plein in het centrum leidde ons daar enigszins van af. We gingen met z’n allen uit eten en sloten de dag af met een potje weerwolven. Het was erg prettig om na de vele indrukken met z’n allen te zijn.

Rondwandeling door Krakau

Dag twee had een minder beladen programma: een rondwandeling door Krakau! Langs mooie burchten, kastelen, rivieren en een mooi uitzicht over de stad. Halverwege de wandeling besloot de storm Ciara ons te begroeten, al snel volgde een enorme plensbui waardoor we met z’n allen in een koffietentje belandden. Toen het droog werd, hebben we de Joodse wijk en de synagoge van Krakau bewonderd, waar we een geschiedenisles kregen van meneer Hahn en mevrouw Van der Burg. Vervolgens gingen we naar een museum over de Joodse geschiedenis van Krakau. Een interessant museum en we bleven droog! In de vrije tijd die volgde gingen enkelen de Poolse escaperooms uitproberen, anderen bezochten de indrukwekkende Mariakerk of zochten rust. Ook deze dag werd afgesloten met een gezamenlijk diner en uiteraard een potje weerwolven. Toen zat helaas het korte weekend naar Polen er al weer op en de volgende dag vertrokken we vroeg naar het roze vliegtuig.

We hadden geluk met de twee fantastische leraren die met ons mee wilden, meneer Hahn en mevrouw Van der Burg. De organisatorische samenwerking van de leerlingen en de geschiedeniskennis van de begeleiders hebben ervoor gezorgd dat we deze bijzondere ervaring hebben mogen meemaken. Het was een excursie die we nooit zullen vergeten.

Sterre Blok en Louise Klapwijk (A6)