Nieuws

Corlaer College opnieuw excellent – Inleiding Corlaer Nieuws

27-06-2022
NieuwsCorlaer College opnieuw excellent – Inleiding Corlaer Nieuws

Excellente school

Voor het Corlaer Nieuws, de nieuwsbrief van het Corlaer College, heeft de rector een inleiding geschreven. 

Corlaer College opnieuw excellent

Op de dag dat deze Corlaer Nieuws uitkomt ontvangt onze school het predicaat Excellente school. De afdeling havo en atheneum van het Corlaer College mag zich de komende drie jaar opnieuw excellent noemen. Het predicaat Excellente school wordt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgereikt aan scholen die naast een goede kwaliteit van het onderwijs ook uitblinken omdat het onderwijsaanbod inspirerend en innovatief is. 

We zijn blij en trots dit predicaat opnieuw te mogen ontvangen. We zijn trots op alle collega’s die elke dag goed onderwijs verzorgen voor onze leerlingen. We zijn vooral blij omdat excellent onderwijs ten goede komt aan onze leerlingen, daar draait het om!

Het ontvangen van het predicaat betekent niet dat wij in alles excellent zijn of dat er alleen maar excellente leerlingen op het Corlaer College komen. Wat betekent het wèl? Het betekent dat we goed onderwijs geven en bijzonder goed zijn in domeinleren in combinatie met coaching. Oftewel; we hebben hele goede docenten en onderwijsassistenten die de leerlingen coachen bij het zelfstandig werken, zij helpen de leerlingen eigen keuzes te maken en ze leren en stimuleren hen om goed samen te werken met klasgenoten. Op elk domein staan docenten die de leerling helpen met de vakinhoud, maar ook met plannen, samenwerken en zelfstandig werken. Alle docenten zijn opgeleid tot didactisch coach. Dat betekent dat ze leerlingen feedback geven op een manier waardoor ze hen ook weten te stimuleren en enthousiasmeren voor het schoolwerk. En dat in een omgeving die contextrijk is. Daar hebben we het predicaat óók voor gekregen. De kern van contextrijk leren is dat leerlingen tijdens de lessen en tijdens het werken op het domein leren van situaties en thema’s uit de praktijk. De leerlingen werken samen in kleine groepjes aan een thema dat aansluit bij maatschappelijke onderwerpen zoals bijvoorbeeld duurzaamheid.

De jury gaf aan dat bovenstaande voelbaar en merkbaar in de school is. Omdat dit allemaal ten goede komt aan elke leerling: daarom zijn we trots!

Lonneke Hosmar en Helga van de Gronden