Nieuws

Corlaer College ontvangt predicaat Excellente school

24-06-2022
NieuwsCorlaer College ontvangt predicaat Excellente school

Corlaer College ontvangt predicaat Excellente school

De afdeling havo en atheneum van het Corlaer College mag zich de komende drie jaar wederom excellent noemen. Vanochtend (maandag 27 juni) werd het predicaat op school uitgereikt. 

Het predicaat Excellente school wordt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgereikt aan scholen die naast een goede kwaliteit van het onderwijs ook uitblinken omdat het onderwijsaanbod inspirerend en innovatief is. Het predicaat is bedoeld als stimulans voor scholen om hun ambities te ontwikkelen en hun kennis onderling te delen.

Contextrijk leren

Het predicaat Excellente school wordt toegekend vanwege een kenmerkend kwaliteitsaspect van de school. Voor het Corlaer College is dat: Contextrijk leren ondersteund door gerichte coaching. De kern van contextrijk leren is dat leerlingen tijdens de lessen en tijdens het werken op het domein leren van situaties en thema’s uit de praktijk. De leerlingen werken samen in kleine groepjes aan een thema dat aansluit bij maatschappelijke onderwerpen zoals bijvoorbeeld duurzaamheid.

Een onafhankelijke jury heeft gesproken met leerlingen, docenten, ouders en de schoolleiding. Ze hebben lessen geobserveerd en resultaten uit de praktijk bekeken. De jury heeft gezien dat het Corlaer College kiest voor een gezonde middenweg tussen leerling- en docentgestuurd onderwijs. Dat betekent dat niet alleen de docent invulling geeft aan het onderwijs, maar dat de leerling ook een belangrijke rol hierin heeft. Dat stimuleert de motivatie van de leerling. De docent coacht de leerlingen in dit proces. Zo kunnen leerlingen leren leren. Ze doen niet alleen kennis op, maar werken ook aan vaardigheden zoals samenwerken en plannen. 

De school is trots op het predicaat Excellente school. Rieneke Brouwer (conrector havo/atheneum): “Het predicaat is een bevestiging waar we goed in zijn, namelijk leerlingen opleiden in een contextrijke omgeving in een fijn schoolklimaat.”