Marlou
Vmbo-basis/kader onderbouw

In de studio voelen leerlingen zich veilig en geborgen

De studio op onze school is een speciale plek voor de eerste- en tweedejaars leerlingen van vmbo-basis/kader. Het is niet zomaar een ruimte in de school; het is echt een eigen plekje in de school waar basis/kader-leerlingen zich veilig en geborgen kunnen voelen. 

De overgang van de basisschool naar de middelbare school kan best spannend zijn. Op de basisschool zijn ze de oudsten, maar op de middelbare school zijn ze weer de jongsten. Dat kan soms lastig zijn. De studio is een plek in de school waar leerlingen regelmatig les hebben en waar ze aan het werk kunnen met hun schoolwerk. Tijdens de pauze kunnen ze hier lekker chillen. Het is echt een eigen plek voor deze leerlingen. Vooral in het begin van het schooljaar, wanneer alles nieuw is, kunnen de leerlingen rustig wennen in de studio. 

Hoewel onze klassen in vmbo-basis/kader al kleiner zijn, hebben leerlingen soms behoefte aan rustig werken. In de studio zijn er speciale treinzitjes waar ze in stilte kunnen werken. Ook kunnen leerlingen in groepjes werken als ze al verder zijn met hun werk, terwijl andere leerlingen juist extra uitleg nodig hebben in de klas. Er zijn altijd docenten en onderwijsassistenten die willen helpen.

Tijdens het eerste, achtste en negende uur kunnen leerlingen huiswerk maken in de studio. Als docenten merken dat leerlingen regelmatig hun huiswerk vergeten te maken, kunnen ze aangeven dat de leerlingen extra huiswerk moeten maken in de studio. Ik help leerlingen regelmatig met plannen en organiseren. Hoe plan ik mijn week in? Welke leerstrategie past bij mij? Omdat een bepaalde manier van leren niet altijd voor iedereen werkt, zoeken we samen naar een aanpak die het beste bij de leerling past.

We gebruiken de studio ook voor leuke activiteiten die helpen om de sfeer in de klas te verbeteren. Zo leren leerlingen elkaar beter kennen en begrijpen ze hoe ze zich binnen de groep moeten gedragen. Het gaat erom dat iedereen zich prettig voelt en dat we respect hebben voor elkaars grenzen. Dit helpt leerlingen om meer zelfvertrouwen te krijgen en in zichzelf te geloven. Als iets niet lukt, leren ze om hulp te vragen en oplossingen te bedenken.

Wat ik het leukste vind aan mijn werk in de studio? Geen dag is hetzelfde. Het is geweldig om het gesprek met de leerlingen aan te gaan en te achterhalen waar bepaald gedrag vandaan komt. Soms krijg ik zelfs mooie berichtjes van leerlingen, zoals een keer een bedankje op een post-it waarop stond: “Dank u wel dat u mij zag, mevrouw.” Dat zijn momenten die mijn werk bijzonder maken.”

Marlou te Braak, onderwijsassistent van de studio