Verhaal

Eva

Eva
Theoretische leerweg

Je talenten ontdekken bij het vak DOEN

Dit schooljaar is er op het Corlaer College in de Theoretische Leerweg (TL) een nieuw vak geïntroduceerd met de naam “DOEN”. Bij het vak DOEN komen alle praktische vakken samen. Eva Lanenga, docent in de Theoretische leerweg, deelt graag meer over dit nieuwe vak.

“DOEN is een vak dat een centrale plaats inneemt binnen de onderbouw van de Theoretische leerweg. In het vak DOEN komen alle praktische vakken samen, zoals tekenen, handvaardigheid, culturele kunstzinnige vorming, muziek, koken, techniek, ict, zang, dans en drama. Het wordt gegeven in de TL-onderbouw en neemt in het eerste jaar een hele schooldag in beslag en in het tweede jaar een halve dag. Wat zo fijn is, is dat leerlingen hier de kans krijgen om veel verschillende vakken uit te proberen en zo te ontdekken waar hun talenten liggen en wat ze leuk vinden. 

Waarom hebben we dit vak geïntroduceerd? Nou, we realiseerden ons dat TL-leerlingen vaak heel praktisch zijn ingesteld, maar ons curriculum was vooral theoretisch. Uiteindelijk gaan veel van deze leerlingen naar het mbo, wat vooral praktisch is ingesteld. Ze kiezen bijvoorbeeld voor een koksopleiding of een opleiding in de zorg. Dat zijn allemaal praktische opleidingen. Het vak DOEN helpt leerlingen om hun talenten te ontdekken en zich voor te bereiden op wat ze later willen gaan doen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). 

In het eerste jaar beginnen leerlingen met een “DOEN-coach”. Dat is een docent die hen helpt met zaken als loopbaanoriëntatie en studievaardigheden. Daarna gaan ze aan de slag met een praktisch vak zoals tekenen, koken of techniek. Samenwerken staat centraal bij het vak DOEN, maar je leert ook andere vaardigheden zoals plannen, reflecteren en onderzoek doen. Leerlingen werken vaak samen aan projecten, zoals het maken van een kunstwerk of een muziekstuk. Ze leren nadenken over wat ze hebben gedaan. Wat ging goed? Wat vond ik lastig? Dit helpt leerlingen bij het ontdekken van wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. 

Ik heb gemerkt dat leerlingen erg enthousiast zijn over het vak DOEN. Ze vinden het leuk om praktisch bezig te zijn en iets nieuws te leren. Zo hebben ze bij techniek een auto gemaakt die op zonne-energie rijdt en bij koken leren ze hoe ze groentesoep kunnen maken. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze groenten moeten snijden en hoe je hygiënisch kunt werken in de keuken. Het vak DOEN breekt bovendien even de week en het geeft echt een leuke sfeer in de school. Natuurlijk vinden leerlingen niet alle vakken even leuk, maar zo ontdek je wel wat je leuk vindt en wat bij je past. 

Kortom, het vak DOEN is een hele mooie toevoeging aan ons onderwijs. Het helpt leerlingen om hun talenten te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen die van pas komen in hun toekomst.”

Eva Lanenga, docent Theoretische leerweg