De onderbouw
Naar de brugklas
Op het Corlaer College zijn er dakpankassen binnen alle onderwijsrichtingen, met uitzondering van het atheneum. Het atheneum heeft een eigen brugklas. In een dakpanklas zitten leerlingen van twee verschillende onderwijsrichtingen samen in één klas. Hierdoor hebben ze een extra jaar om te ontdekken welke onderwijsrichting het beste bij hen past.
Wanneer een leerling het basisschooladvies havo of havo/atheneum heeft gekregen, wordt hij/zij in de dakpanklas havo/atheneum geplaatst. In deze klas krijgen leerlingen les op havoniveau. Gaandeweg het jaar kijken we welke leerlingen extra uitgedaagd kunnen worden. Aan het einde van het schooljaar wordt op basis van de behaalde cijfers en de voortgang van het leerproces besloten of de leerling wordt geplaatst in havo of atheneum.
Heeft een leerling het basisschooladvies atheneum gekregen? Dan start hij/zij in de brugklas atheneum waar leerlingen op atheneumniveau les krijgen.
Contextrijk domeinleren en thematisch onderwijs
Op onze school zijn de lessen verdeeld in vaklessen en domeinuren. Tijdens de vaklessen krijgen leerlingen gerichte instructie van een vakdocent en werken ze aan schoolopdrachten. Tijdens de domeinuren werken leerlingen zelfstandig of in groepjes verder aan deze opdrachten. Dat doen ze op een domein oftewel een open leerruimte.
In de onderbouw werken leerlingen op het domein aan thema’s. Bij thematisch onderwijs worden verschillende vakken samengevoegd onder een thema. Op die manier zien leerlingen de samenhang tussen de vakken en leren ze complexe vraagstukken aan te pakken. In het eerste jaar krijgen leerlingen veel begeleiding en ondersteuning bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals samenwerken, plannen en zelfstandig werken.
Ongeveer een derde van de onderwijstijd werken leerlingen op een domein. Dat doen ze altijd onder begeleiding van een docent. Ze zijn een groot gedeelte van de week op hun ‘eigen’ domein. Daar vind je ook de kluisjes en werken vaste onderwijsassistenten die de leerlingen regelmatig zien. Dit zorgt voor een vertrouwde en veilige sfeer binnen onze school.
Met het contextrijke domeinleren en thematisch onderwijs bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst waarin ze voortdurend blijven leren; een toekomst met wisselende werkomgevingen en sociale contexten. Daarin zijn kennis én vaardigheden belangrijk. Denk aan zelfstandig werken, samenwerken, reflecteren, onderzoek doen en plannen zijn daarbij onmisbaar.
Didactisch coachen
Op een domein werken leerlingen onder begeleiding van een vakdocent aan hun schoolopdrachten. De docent is getraind in didactisch coachen en geeft ondersteuning aan kleine groepjes en individuele leerlingen. De docent fungeert als coach en begeleidt de leerling bij de inhoud en aanpak van de opdrachten. De leerling leert te werken op zijn eigen manier en leert zelf keuzes te maken.